شما اینجا هستید

فیلتر های مشارکتی

شما می دانید که راه ساده و بدون استفاده از تکنولوژی برای اینکه پیشنهادات محصولات یا فیلم ها یا سایت های جالب را بگیرید این است که از دوستان خود بپرسید.

شما همچنین میدانید که بعضی از دوستان شما سلیقه بهتری از بقیه دارند. این اتفاقی است که شما با گذشت زمان متوجه آن شده اید. وقتی می بینید که آنها معمولا چیز هایی را دوست دارند که شما نیز معمولا دوست دارید.

وقتی انتخاب ها بیشتر و بیشتر می شوند عملی نیست که از گروه کوچکی از افراد و گروه ها برای نظرخواهی استفاده کنیم. چرا که آنان از همه گزینه ها آگاه نیستند.

به این دلیل تکنیکی به نام فیلتر مشارکتی توسعه داده شده است.

یک الگوریتم فیلتر مشارکتی معمولا بر روی جستجوی گروه بزرگ از افراد برای یافتن یک گروه کوچکتر با سلایقی شبیه به شما کار می کند. سپس دنبال چیزهای دیگری که ممکن است آنها دوست داشته باشند میگردد و با ترکیب این علایق، یک لیست رتبه بندی شده از پیشنهادات برای شما میسازد .

............................ 

اصطلاح فیلتر مشارکتی اولین بار توسط دیوید گلدبرگ در مرکز تحقیقات پالوآلتو در زیراکس در مقاله ای به نام « استفاده از فیلتر مشارکتی برای استفاده در اطلاعات سامانه Tapestry ” در سال ۱۹۹۲ استفاده شد. او سیستمی به نام Tapestry ساخته بود که به افراد اجازه میداد بگویند که یک سند به نظرشان جالب بوده و یا نه و از این اطلاعات برای فیلتر کردن اسناد برای سایر افراد استفاده کرد. اکنون صدها وب سایت از انواع مختلفی از سیستم فیلتر مشارکتی برای فیلم ها، موسیقی ها، کتاب ها،همتا یابی در سایت های همسر یابی، فروشگاه ها، پادکست ها و مقالات و سایر سایتها استفاده می کنند.

............................

دیدگاه جدیدی بگذارید