شما اینجا هستید

فصل اول – بردار

تمام این کتاب درباره این است که به اطراف نگاه کنیم و یک راه هوشمندانه برای شبیه سازی دنیای پیرامون خود با کد بیابیم. در سه بخش، در ابتدا نگاهی ساده به مبانی فیزیک خواهیم انداخت-- چطور یک سیب از درخت می افتد، یک پاندول در هوا به این طرف و آن طرف می رود،زمین دور خورشید می چرخد، و غیره.هر چیزی که در پنج فصل اول این کتاب گفته شده است از مبانی اصلی برنامه نویسی یک چیز تبعیت می کند-- بردار--.بنابراین از این اینجا ماجرا را آغاز می کنیم.

کلمه بردار معنی های زیادی می تواند داشته باشد. در زمینه امراض مسری، یک بردار برای تعریف حرکت یک مریضی از یک میزبان به دیگری استفاده می شود.در زبان برنامه نویسی ++C یک بردار(std::vector) یک ساختاری پیاده سازی شده از آرایه ای با قابلیت تغییر اندازه به صورت پویا است.اگرچه همه این تعاریف جالب توجه است،اما آنچه ما به دنبال آن هستیم نیست.

آنچه ما دنبال آنیم به نام «بردار اقلیدسی» است(به نام اقلیدس یک ریاضی دان یونانی، همچنین به نام بردار هندسی نیز آن را می نامند).

وقتی شما اصطلاح بردار را در این کتاب می بینید، منظور همان بردار اقلیدسی است، که با پارامتر های اندازه و جهت تعریف می شود.

یک بردار معمولا به صورت یک پیکان رسم می شود. جهت با سمتی که پیکان به آن اشاره دارد نشان داده می شود، و اندازه با طول خود پیکان.

تصویر ۱-۱ : بردار (به یک پیکان ترسیم شده است) و که یک اندازه دارد (با طول پیکان مشخص می شود) و یک جهت دارد( که با نقطه ای که به آن اشاره می کند مشخص می شود).

در تصویر بالا، برداری از نقطه A به نقطه B رسم شده است و به یک مسیر برای حرکت از A به B اشاره دارد.

 

دیدگاه جدیدی بگذارید